Begrotingsrechtmatigheid
Op grond van de Gemeentewet zijn strikt genomen alle overschrijdingen op de lasten ten opzichte van de begroting (na wijziging) onrechtmatig (artikel 189, vierde lid van de Gemeentewet). In de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV staan de uitgangspunten voor de begrotingsrechtmatigheid. Op basis hiervan is van lastenoverschrijdingen groter dan € 100.000 getoetst of deze rechtmatig zijn.
In onderstaande tabel zijn de lastenoverschrijdingen (x € 1.000) opgenomen per programma met vermelding of de overschrijding wel of niet meetelt voor het accountantsoordeel.
Lastenoverschrijdingen | Per pro-gramma: | Taakveld | Afwijking | Onrechtmatig | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
programma: | Begrotings-afwijking op taakveld: | lasten: | Meer uitgegeven | ||||
2 | 9.978 | 10.167 | 189 | ||||
2.1 | Verkeer en vervoer | 371 | niet | ||||
Toelichting lastenoverschrijding programma 2 | |||||||
De overschrijding is voornamelijk het gevolg van verschuivingen in werkelijke loonkosten. Per saldo is er geen overschrijding op salariskosten (zie financiele toelichting in programma 9). Daarnaast is er sprake van overschrijdingen vanuit onvoorziene omstandigheden. Zie hiervoor ook de financiele toelichting in programma 2. | |||||||
Lastenoverschrijdingen | Per pro-gramma: | Taakveld | Afwijking | Onrechtmatig | |||
programma: | Begrotings-afwijking op taakveld: | lasten: | Meer uitgegeven | ||||
5 | 27.863 | 28.189 | 326 | ||||
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 852 | niet | ||||
Toelichting lastenoverschrijding programma 5 | |||||||
De overschrijding is voornamelijk veroorzaakt door de eenmalege afschrijving van de bijdrage aan Oyfo. In 2019 heeft de Gemeente Hengelo een bijdrage gedaan in de huisvesting van Oyfo op het Hazemeijer complex. Het was de bedoeling om deze bijdrage als geheel te activeren vanaf 2023 en in onze balans op te nemen onder de immateriële vaste activa. Eind 2022 bleek dat dit voor een deel van € 1.260.000 op basis van de regelgeving in het BBV niet kan, omdat de ontvanger dit bedrag niet op de balans heeft staan (dit is ook niet verplicht). We hebben hier geen schriftelijke afspraken over gemaakt en wij moeten hierin op basis van het BBV de werkwijze van de ontvanger volgen. Daarom moeten we dit bedrag ineens afboeken. Zie voor bovenstaande overschrijding ook de financiele toelichting in programma 5. | |||||||
Lastenoverschrijdingen | Per pro-gramma: | Taakveld | Afwijking | Onrechtmatig | |||
programma: | Begrotings-afwijking op taakveld: | lasten: | Meer uitgegeven | ||||
7 | 25.093 | 26.216 | 1.123 | ||||
7.1 | Volksgezondheid | 83 | niet | ||||
7.2 | Riolering | 195 | |||||
7.3 | Afval | 743 | |||||
7.4 | Milieubeheer | 54 | |||||
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 47 | |||||
Toelichting lastenoverschrijding programma 7 | |||||||
Taakveld 7.1 laat een overschrijding zien maar voor de uitvoering van het Lokaal Preventieakkood hebben we middelen gekregen via een specifiek uitkering (SPUK) | |||||||
Lastenoverschrijdingen | Per pro-gramma: | Taakveld | Afwijking | Onrechtmatig | |||
programma: | Begrotings-afwijking op taakveld: | lasten: | Meer uitgegeven | ||||
9 | 55.356 | 58.168 | 2.812 | ||||
0.1 | Bestuur | 245 | niet | ||||
0.2 | Burgerzaken | 172 | |||||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 335 | |||||
0.5 | Treasury | 917 | |||||
0.8 | Overige baten en lasten | 1.341 | |||||
Toelichting lastenoverschrijding programma 9 | |||||||
Taakveld 0.1 Bestuur laat een overschrijding welke voornamelijk de dotatie in de voorziening betreft voor de waardeoverdracht pensioenen van 2 wethouders. |
Rechtmatigheid op investeringskredieten
Investeringsnummer | Omschrijving | Overschrijding | Onrechtmatig | |
---|---|---|---|---|
78210078 | AV-middelen 2022 | 102 | Nee | |
71005681 | Aanpalende infra Laan Zuid | 573 | Nee | |
76830033 | Pand Paul Krugerstraat 49 | 818 | Nee |
Toelichting lastenoverschrijding programma 2
De overschrijding is voornamelijk het gevolg van verschuivingen in werkelijke loonkosten. Per saldo is er geen overschrijding op salariskosten (zie financiële toelichting in programma 9). Daarnaast is er sprake van overschrijdingen vanuit onvoorziene omstandigheden (zie financiële toelichting in programma 2). De overschrijding is daarmee rechtmatig.
Toelichting investeringskredieten
AV-middelen 2022: Een deel van de investeringen in hardware is eerder gedaan. Dit wordt verrekend met het reeds beschikbaar gestelde investeringskrediet voor 2023. Daarmee is deze overschrijding niet onrechtmatig.
Aanpalende infra Laan Zuid: Het deelproject aanpalende infra is overgeheveld vanuit grex HvZ naar investeringen. Bij de herziening 2022 is een bedrag geraamd voor de onttrekking uit de reserve Grex algemeen en in 2022 gedoteerd in de reserve kapitaallasten ter dekking van de kapitaallasten investering aanpalende infra. De overschrijding is vanuit deze overheveling rechtmatig.
Pand Paul Krugerstraat: Vanuit de ontbinding van de koopovereenkomst is dit pand weer teruggegaan naar de gemeente. Van hieruit gaat een bedrag van €818.000 weer naar de ontwikkelaar. Deze ontbinding kon in verband met het late tijdstip in het jaar niet meer worden verwerkt in een verzamelwijziging van de begroting. De raad is hierover wel geïnformeerd middels een raadsbrief met nummer 3514966. Wij kwalificeren deze overschrijding daarmee niet als onrechtmatig.