Saldo Jaarrekening
Exploitatieresultaat | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 gewijzigd | Rekening 2024 | Verschil tussen begroting na wijz. en rekening | V/N |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 363.592 | 433.667 | 420.549 | -13.117 | N |
Lasten | 368.339 | 413.271 | 405.859 | 7.411 | V |
Saldo van baten en lasten | -4.747 | 20.396 | 14.690 | -5.706 | N |
Ontrekkingen aan reserves | 15.402 | 54.134 | 50.253 | -3.880 | V |
Toevoegingen aan reserves | 10.184 | 74.530 | 63.230 | 11.300 | V |
Mutaties reserves | 5.218 | -20.396 | -12.976 | 7.420 | V |
Gerealiseerd resultaat | 471 | - | 1.714 | 1.714 | V |
De Jaarrekening, zoals deze in hoofdstuk 7 is opgenomen, sluit met een totaal saldo van baten en lasten van € 1,7 miljoen voordelig. Dit is voor het aan de raad voorgestelde bestemmingsvoorstel, zoals opgenomen in hoofdstuk 4.4.
Het afgelopen jaar hebben wij op een aantal momenten gerapporteerd over het saldo van baten en lasten en het verwachtte resultaat. In de Zomernota (waarin de 1e Beleidsrapporage verwerkt zat) presenteerden wij u een begrotingsresultaat van € 7,9 miljoen. In de 2e Beleidsrapportage presenteerden we een begrotingsresultaat van € 6,1 miljoen daar bovenop. Dit overschot hebben we in onze algemene reserve gestort en verwerkt in onze begroting. Na de laatste begrotingswijziging in 2024 waren de verwachte baten en lasten in evenwicht.
Programma (bedragen x € 1.000) | Verschil tussen begroot en jaarrekening |
---|---|
1 Veiligheid | 520 |
2 Verkeer, vervoer en waterstaat | 58 |
3 Economie | 165 |
4 Onderwijs | -236 |
5 Sport, cultuur en recreatie | 264 |
6 Sociaal domein | 134 |
7 Volksgezondheid en milieu | 273 |
8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | -7.545 |
9 Bestuur en ondersteuning | 8.081 |
Eindtotaal | 1.714 |
In bovenstaande tabel staan de verschillen tussen begroot en werkelijk per programma vermeld. Hierna volgt een samenvatting van de verschillen op hoofdlijnen en grote afwijkingen. Dit doen we voor afwijkingen op programmaniveau van meer dan € 0,5 miljoen. Opgeteld kunnen de verschillen die we samenvatten afwijken van de totale financiële afwijking van het programma. Dit komt doordat we hier alleen de grote afwijkingen benoemen. Een meer uitgebreide toelichting op alle verschillen vindt u dan ook in hoofdstuk 5.2 - Toelichting op de beleidsprogramma's.
Programma 1
Werkzaamheden voor openbare orde en veiligheid zijn verantwoord op Programma 8. Samen met lagere kosten als gevolg van langdurdige ziekte en niet ingevulde vacatureruimte levert dit hier een voordeel op van ruim € 0,5 miljoen.
Programma 8
In dit programma komen de grootste afwijkingen vaak uit de grondexploitaties (€ 6,2 miljoen nadeel). Dit zorgt voor een voordeel in programma 9 van bijna gelijke omvang, omdat dit verrekend wordt met de reserve grondexploitatie. Daarrnaast is er een nadeel van € 0,5 miljoen op loonkosten en inhuurkosten op dit programma.
Programma 9
Programma 9 bestaat uit een diversiteit aan activiteiten. Het totaal aan saldo is € 8 miljoen voordelig. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een voordeel op de mutaties van reserves (vooral reserve grondexploitatie). De totale dotaties vanuit de reserves is € 4 miljoen lager dan geraamd terwijl de onttrekkingen bijna € 2,5 miljoen hoger zijn. Per saldo betekend dit voor de exploitatie een voordeel van € 6,5 miljoen. De grootste financiële afwijkingen zijn verder:
Hogere uitkering gemeentefonds als gevolg van de decembercirculaire (€ 0,9 miljoen).
De opbrengsten uit de OZB vielen € 0,6 miljoen hoger uit door hogere WOZ-waarden dan bij de begroting rekening mee gehouden kon worden.
Door renteherzieningen op leningen en doordat er minder rente doorberekend kon worden aan activiteiten laat treasury een nadeel zien van € 0,7 miljoen.
De kosten van personeel die doorberekend konden worden aan activiteiten vielen lager uit. Dit levert hier een nadeel op van ruim € 0,8 miljoen.
Er is nauwelijks beroep gedaan op de budgetten van onvoorziene uitgaven en opties nieuwbeleid (€ 0,2 miljoen voordeel).