Fysiek havenbeheer
Onderhoudssystematiek
In 2020 is een meerjarige onderhoudsplanning voor groot onderhoud aan de havens opgesteld. Om deze werkzaamheden te bekostigen is de voorziening groot onderhoud Haven ingesteld. Binnen deze voorziening zijn onder andere het 'op diepte houden' en het in stand houden van kades en oevers opgenomen.
Relevante beleidsnota’s
Havengeldverordening
Beleidskader
De wethouders van de gemeenten Almelo, Enschede, Hengelo, Hof van Twente en Lochem hebben in een eerder stadium de Samenwerkingsovereenkomst ‘Gemeenschappelijk Havenbeheer Twentekanalen’ (GHT) getekend.
Huidige staat van onderhoud
Gezamenlijk met de andere gemeenten is per gemeente een inventarisatie uitgevoerd van alle voorkomende voorzieningen in de haven zoals de damwanden, remmingwerken en voorzieningen voor schippers. De inventarisatie is uitgevoerd door een extern bedrijf, Nepocon. Binnen het Havenbedrijf is afgesproken dat er eens in de vier jaar een inspectie wordt uitgevoerd. Daarnaast wordt in de tussenliggende jaren jaarlijks een visuele schouw en inventarisatie gehouden om gebreken en onderhoud tijdig te signaleren. Op deze manier is er een eensluidend beeld van de havens in de genoemde gemeenten.
De te onderhouden onderdelen die voortkomen uit de initiële inventarisatie en de periodieke schouw zijn opgenomen in het meerjarenplan. Het meerjarenplan is gebaseerd op bovenstaande inventarisatie van Nepocon uit 2016. In verband met de vertraging van de werkzaamheden "opwaardering haveninfrastructuur voor klasse Va schepen" is de fasering van het onderhoud aangepast. Uit de periodieke inventarisatie is gebleken dat de geplande activiteiten een jaar uitgesteld kunnen worden, zonder dat daarbij de veiligheid in het geding komt of dat er sprake is van kapitaalvernietiging.
In de financiële regelgeving is bepaald dat een beheerplan niet ouder mag zijn dan 5 jaar. Hierbij dient opgemerkt te worden dat wij wel jaarlijks een actualisatie van het bestaande beheerplan uitvoeren. Een nieuw beheerplan wordt opgesteld nadat een aantal grote investeringen in de haven hebben plaatsgevonden. Deze investeringen zijn de laatste jaren meerdere keren wegens diverse omstandigheden uitgesteld. Er zijn externe factoren zoals uitstel door RWS en uitstel 4 i.v.m. PFAS perikelen, die de voortgang van deze werkzaamheden hebben vertraagd.
In het jaar 2024 is een inspectie uitgevoerd door een extern bedrijf, Antea Group. Deze is geïnitieerd door het Havenbedrijf en uitgevoerd voor alle aangesloten gemeenten. Op basis hiervan is de aanzet gemaakt voor een nieuw beheerplan. Wij handhaven de bestaande voorziening ondanks het verouderd beheerplan.
Voor de haven geldt geen indeling van kwaliteitsniveaus voor onderhoud. Het is een gemeentelijke taak de haven veilig, bereikbaar en functioneel te houden. Een aantal bedrijven hebben eigen voorzieningen om te laden en te lossen, andere bedrijven maken gebruik van de 2 gemeentelijke laad- en loskades.
Financiën
De voorziening groot onderhoud Haven wordt jaarlijks gevoed door een dotatie vanuit de exploitatie. Deze jaarlijkse dotatie is bepaald op basis van de verwachte lasten binnen een scope van 10 jaar en is gesteld op € 50.565 per jaar.
Fysiek Havenbeheer1 | Bedrag begroot saldo | Bedrag werkelijk saldo | Bedrag restant saldo |
---|---|---|---|
Kapitaallasten * | 8.005 | 4.255 | 3.750 |
Mutatie voorzieningen | 50.565 | 50.565 | - |
Overige lasten (onderhoud, exploitatie, diensten) | - | 7.703 | -7.703 |
58.570 | 62.523 | -3.953 |
- Onderdelen gemarkeerd met * behoren weliswaar niet tot de scope van deze paragraaf, maar zijn om wille van de volledigheid hier toch zichtbaar gemaakt.