Toelichting op de staat van baten en lasten

Incidentele baten/lasten

Het overzicht wordt opgesteld op basis van de Notitie Structurele en Incidentele baten en lasten van de Commissie BBV. Net als in de notitie hanteren we als gemeente het uitgangspunt dat structurele baten en lasten de regel zijn c.q. incidentele baten en lasten de uitzondering. Deze uitzonderingen van incidentele baten en lasten worden volledig opgenomen in het verplichte overzicht van incidentele baten en lasten. Zowel in de begroting en de meerjarenraming als in de jaarrekening. In beginsel verwerken wij dus elke baat of last als structureel tenzij deze voldoet aan één of meerdere kenmerken die in de notitie zijn opgenomen.

Incidentele baten / lasten vanaf € 50.000 (bedragen x €1.000)

Taak veld

Omschrijving incidentele baten/lasten vanaf € 50.000 (bedragen x €1.000)

B/L

Bedrag

Toelichting

Programma 1 t/m 3

Geen

Programma 4:

4.2

Compensatie meerkosten energie

B

215

Wij hebben van het Rijk compensatie ontvangen voor de meerkosten in energie

4.3

NPO middelen

L

342

We hebben Incidentele middelen vanuit NPO en corona gerelateerde onderwijsvertragingen ingezet

4.3

Doorstroompunt

B

185

Aanvullende incidentele subsidie om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen en schoolverlaters aan een baan te helpen.

4.3

Doorstroompunt

L

185

Aanvullende incidentele subsidie om vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen en schoolverlaters aan een baan te helpen.

Programma 5:

5.3

Spuk Impuls Jongerencultuur

B

536

Wij hebben de middelen vanuit de spuk uitbetaald aan organisaties die activiteiten voor cultuurbeoefening door jongeren organiseren

5.3

Spuk Impuls Jongerencultuur

L

536

Wij hebben een incidentele SPUK ontvangen voor cultuurbeoefening door jongeren

5.3

Lokale culturele organisaties

L

174

Wij hebben resterende incidentele coronamiddelen ingezet voor het versterken en vernieuwen van lokale culturele organisaties

5.6

Robuuste rechtsbescherming

L

119

Wij hebben POK middelen ingezet om het juridisch loket in de Bibliotheek Hengelo voort te zetten

5.7

Stadsecoloog 24-NB-5.7

L

57

Deze kosten worden vanuit de in de zomernota beschikbaar gestelde middelen gedekt.

Programma 6:

6.1

Vluchtelingen

B

17.011

Ontvangen incidentele inkomsten Rijk en COA voor de opvang van vluchtelingen in 2024.

6.1

Vluchtelingen

L

8.631

Incidentele uitgaven voor de opvang van vluchtelingen

6.3

Toeslagenaffaire

B

348

Incidentele compensatie voor het Rijk en buiten invordering in het kader van de kinderopvangtoeslagenaffaire

6.3

Toeslagenaffaire

L

305

In het kader van de kinderopvangtoeslagenaffaire incidentele uitgaven 2024 bijzondere bijstand voor toeslagen en overige kosten.

6.3

ROZ Tozo uitvoeringsbudget als centrum gemeente - directe kosten 2023

L

687


Uitvoeringskosten Tozo regeling 2024 voor gemeente Hengelo en overige gemeenten.

6.3

ROZ Tozo regeling gemeente Hengelo uitvoeringsbudget

B

205

Aanvullende incidentele opbrengsten voor de gemeente Hengelo in het kader van de uitvoering van de Tozo regeling voor andere gemeenten

6.5

Nieuw Beschut

L

71

Aanvulling negatief eigen vermogen Stichting SWB Beschut (Nieuw Beschut) 2024

6.73c

Specifieke uitkering niet beoogde
jeugdzorgkosten vanwege verblijf in gemeente

B

958

Wij hebben met terugwerkende kracht subsidie ontvangen ter dekking van in 2022/2023 gemaakte jeugdhulpkosten voor een gerepatrieerd gezin.

Programma 7:

7.1

Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

B

471

Brede SPUK-regeling voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis

7.1

Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)

L

464

Brede SPUK-regeling voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis

7.4

Bijdrage SPUK Energiearmoede

B

667

Via het Rijk hebben wij SPUK middelen ontvangen voor de aanpak van energiearmoede. De Rijksbijdrage is ingezet voor verduurzamingsmaatregelen voor inwoners van Hengelo

7.4

Inzet SPUK Energiearmoede

L

-667

Via het Rijk hebben wij SPUK middelen ontvangen voor de aanpak van energiearmoede. De Rijksbijdrage is ingezet voor verduurzamingsmaatregelen voor inwoners van Hengelo

7.4

Bijdrage SPUK NIP LAI

B

27

Via het Rijk hebben wij SPUK middelen ontvangen ten behoeve van het Nationaal Isolatie Programma. De Rijksbijdrage is ingezet voor verduurzaamingsmaatregelen voor inwoners van Hengelo

7.4

Inzet SPUK NIP LAI

L

-27

Via het Rijk hebben wij SPUK middelen ontvangen ten behoeve van het Nationaal Isolatie Programma. De Rijksbijdrage is ingezet voor verduurzaamingsmaatregelen voor inwoners van Hengelo

7.4

Bijdrage SPUK NPLW

B

123

Via het Rijk hebben wij SPUK middelen ontvangen in het kader van de regeling regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie. De rijksbijdrage is ingezet voor de uitvoering van de warmtetransitie.

7.4

Inzet SPUK NPLW

L

-123

Via het Rijk hebben wij SPUK middelen ontvangen in het kader van de regeling regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie. De rijksbijdrage is ingezet voor de uitvoering van de warmtetransitie.

7.4

Bijdrage SPUK loket deelmobiliteit

B

191

Via de provincie hebben wij SPUK middelen ontvangen voor de uitvoering van project loket deelmobiliteit. De provinciale bijdrage is ingezet om de plaatsingen en gebruik van deelmobiliteit te bevorderen.

7.4

Inzet SPUK loket deelmobiliteit

L

-191

Via de provincie hebben wij SPUK middelen ontvangen voor de uitvoering van project loket deelmobiliteit. De provinciale bijdrage is ingezet om de plaatsingen en gebruik van deelmobiliteit te bevorderen.

7.4

Subsidiebijdrage Energie
cooperatie Energie van Hengelo

L

194

Wij hebben een subsidie verleend aan Energie cooperatie Energie van Hengelo voor de doorontwikkeling en overige activiteiten uit het bedrijfsplan.

Programma 8:

8.1

Ruimte en leefomgeving

L

53

Ambtelijk inzet voor het behoud en versterken van de sociaaleconomische kwaliteit in het landelijk gebied

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

B

114

Het resultaat BXL wordt verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

B

53

De tussentijdse winst van Hemmelhorst wordt verrekende met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

L

152

De rentecompensatie voor De Veldkamp wordt verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

L

13.404

Vanuit de afwikkeling van project Dalmeden, 't Oosterveld, deelproject Hart van Zuid Langeler Erve en deelproject Hart van Zuid Verspreide gronden volgt deze mutatie, die wordt verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

L

-6.069

De aanpassing van de voorziening Grex IEGwordt verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

L

-1.281

De aanpassing van de voorziening NIEGG wordt verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

L

46

Het resultaat niet in exploitatie genomen gronden wordt verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

L

127

De nakomende kosten van de reeds afgesloten projecten worden verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

L

96

Het afwaarderen van de boekwaarde gronden aan de Geleenstraat wordt verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

B

69

Het resultaat vanuit gronden in verhuur verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

B

832

Het resultaat vanuit erfpacht wordt verrekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.2

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

B

71

De aan- en verkoop percelen grond van Enexis worden verekend met de reserve Grex (mutatie grondexploitatie)

8.3

Subsidiebeschikking startbouwimpuls

B

2.683

Vanuit het Rijk hebben wij SPUK-middelen ontvangen voor woningbouw in het kader van de startbouwimpuls (SBI).

8.3

Subsidiebeschikking startbouwimpuls

L

2.683

Wij hebben subsidie verleend aan ondernemingen voor de bouw van woningen in het kader van de startbouwimpuls (SBI).

8.3

Spoorzone

L

230

Voor de ontwikkeling van de spoorzone is er incidenteel geld beschikbaar (deels vanuit de reserve talentopgave).

8.3

Implementatiekosten omgevingswet

L

68

De kosten die gemaakt zijn voor de invoering van de omgevingswet zijn gedeklt uit middelen van voorgaande circulaires

Programma 9:

0.1

Storting voorziening pensioen wethouders

L

1.297

De voorziening is geactualiseerd op basis van de waardeberekening toekomstige pensioenuitkeringen

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

L

300

Van de verkoop van de panden aan de W. de. Clercqstraat voglt een incidentele last vanuit het afboeken van de boekwaarde

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

B

458

Vanuit de verkoop van de panden aan de W. de Clercqstraat volgt een incidentele baat

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

L

56

De incidentele inhuur voor het vatgoedbedrijf wordt verrekend met de reerve vastgoedbedrijf

0.3

Beheer overige gebouwen en gronden

L

162

De kosten voor af te stoten panden worden verrekend met de reserve vastgoedbedrijf

0.4

Storting voorziening spaarverlof

L

312

Door de toename van het spaarverlof en de jaarlijkse herwaardering van het uurtarief wordt de voorziening op peil gebracht.

0.5

Verliesneming vermogenstekort Warmtenetwerk Hengelo B.V.

L

105

We moeten dit verlies nemen, omdat bekend is dat Warmtenetwerk ophoudt te bestaan. Wij moeten ons aandeel in het verlies dragen.

0.5

Juridische ondersteuning aankoop aandelen Twence

L

60

De incidentele aankoop aandelen Twence heeft veel externe juridische ondersteuning gevergd.

0.7

Gemeentefonds - Invoerings/uitvoeringskosten Omgevingswet (DU)

B

262

In het gemeentefonds hebben wij middelen uitgekeerd gekregen middels de decentralisatie-uitkering (DU) invoerings-/ uitvoeringskosten Omgevingswet (2022 t/m 2024). Het betreft een tegemoetkoming voor de invoerings- en tijdelijke extra uitvoeringskosten als gevolg van deze nieuwe Wet.

0.7

Gemeentefonds - Meerkosten Oekraïne sociaal domein (DU)

B

118

In het gemeentefonds hebben wij middelen uitgekeerd gekregen middels de decentralisatie-uitkering meerkosten Oekraïne sociaal domein (2022 t/m 2024). Het betreft een tegemoetkoming in de meerkosten.

0.7

Gemeentefonds - Energietoeslag (DU)

B

157

Incidentele gemeentefondsmiddelen voor de vangnetconstructie energietoelage.

0.7

Gemeentefonds - Alleenverdienersproblematiek (DU)

B

111

Gemeenten kunnen financiële ondersteuning bieden aan huishoudens die als gevolg van de alleenverdienersproblematiek in 2023 en 2024 onder het bestaansminimum uitkomen. Gemeenten kunnen de gemiste huur- en zorgtoeslag compenseren vanuit de individuele bijzondere bijstand.

0.7

Gemeentefonds - Toekomstbestendig maken energiebeleid (DU)

B

371

Deze middelen zijn bedoeld voor het toekomstbestendig maken van energiebeleid en aanpak netcongestie voor de hele regio Twente. In RES-verband is een uitvoeringsplan 2025 gemaakt waarin de betreffende middelen gekoppeld zijn aan acties. Gemeente Hengelo ontvangt de middelen, omdat we gastheer zijn voor het MDA (milieu, duurzaamheid, afval).

0.7

Gemeentefonds - Spreidingswet (DU)

B

57

Vanuit de Spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe taak gekregen in het zoeken naar opvangplekken voor asielzoekers om zo tot een evenwichtigere spreiding van asielzoekers te komen over gemeenten en provincies.

0.10

Totaal incidentele toevoegingen reserves

L

63.022

Incidentele toevoegingen aan de reserves

0.10

Totaal incidentele onttrekkingen reserves

B

50.002

Incidentele onttrekkingen aan de reserves

Totaal (t.b.v. kengetal structurele eploitatieruimte)

B

76.295

Totaal (t.b.v. kengetal structurele eploitatieruimte)

L

85.580

Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves 2024

Taakveld

Omschrijving structurele dotatie/onttrekking aan reserve

D / O

2024

0.10

Dotatie algemene reserve (rente)

D

5

0.10

Dotatie reserve Schouwburg

D

202

0.10

Onttrekking reserve dekking kapitaallasten

O

252

Totaal dotaties

D

207

Totaal onttrekkingen

O

252

Aanwending onvoorzien

Wijziging begroting

Stuk nummer

Omschrijving

Pr.

B&W datum

Mutatie

Nieuw Saldo

Onvoorzien (primitieve begroting)

91.000

Onvoorzien structureel (primitieve begroting)

75.000

Eindstand

166.000

In 2024 is er geen beroep gedaan op het budget voor onvoorzien.

Gebeurtenissen na balansdatum

Afsluiten deelprojecten Dalmeden
Dalmeden is een project met een lang financieel verleden. Er is er meer dan 20 jaar aan informatie binnen deze grondexploitatie verwerkt voor reeds gerealiseerde deelplannen, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt. Daarom is al eerder de wens uitgesproken om de grondexploitatie Dalmeden te “versimpelen”/ inzichtelijker te maken en te actualiseren.

De “vereenvoudiging” kan gerealiseerd worden door de grondexploitatie voor de gerealiseerde deelplannen af te sluiten. De deelplannen Meander Noord, Kamers en Weide blijven dan over als nog uit te voeren (nog te realiseren deel).

Deze vereenvoudiging wordt separaat naar de Raad gebracht (zaaknummer 3878230). Inhoudelijk wijzigen de plannen niet. Het is een wijziging van de administratieve verwerking van dit plan die aan de Raad aangeboden moet worden.

De definitieve besluitvorming vindt plaats in 2025. De gevolgen zijn echter materieel van betekenis voor de jaarrekening van 2024 en deze zijn daarom verwerkt in de jaarrekening van 2024.

Voor een uitgebreide toelichting verwijzen we naar deel I van de herzieningen.

Erfpachtovereenkomst zonnepark Boeldershoek
Op 7 januari 2025 is de erfpachtovereenkomst afgesloten tussen de gemeente en zonnepark Boeldershoek Hengelo B.V.

In deze overeenkomst is afgesproken dat de erfpachter een jaarlijkse vergoeding betaalt over de boekwaarde van de gronden. Daarmee worden de gronden tegen de boekwaarde opgenomen in het erfpachtcomplex.

Deze gronden waren geadministreerd in de niet in exploitatie genomen gronden. Het Besluit Begroting en Verantwoording schrijft voor dat de gronden, die niet in een transformatieproces zitten, dan voor de marktwaarde getaxeerd dienen te worden. Tijdens de terreinopname is geconstateerd dat onderhavige percelen hoofdzakelijk in gebruik zijn als gras- en maïsland. De getaxeerde waarde voor grasland lag € 1,6 miljoen lager dan de boekwaarde. Daarvoor is een voorziening getroffen. Door deze overeenkomst vervalt de wettelijke bepaling dat er een voorziening getroffen dient te worden.

Rechtmatigheidsverantwoording

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 18-12-2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.  

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 14 miljoen. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.  

Bevinding
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen bedrag € 3.1 miljoen bedraagt.

Dit is lager dan de daarvoor gestelde grens van € 14 miljoen. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 1.6 miljoen acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken.  

In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.  

Stel uw jaarverslag zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd