Taakveld 4.3. Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Wat hebben we bereikt?
Wij hebben alle kinderen en volwassenen kansen geboden om zich optimaal te ontwikkelen op hun eigen niveau. Meer specifiek hebben we ervoor gezorgd dat op alle basisschoollocaties een schoolzorgondersteuner aanwezig is en hierbij invulling gegeven aan de Gelijke Kansen Agenda. Samen met het onderwijs is de pilot jeugdhulpteams op zorgintensieve scholen ingezet. We hebben samen met de kinderopvang en in afstemming met het onderwijs de pilot passende buitenschoolse opvang voor schoolgaande kinderen tot 13 jaar uitgevoerd.
Wat hebben we daarvoor gedaan in 2021?
We hebben ingezet op voldoende plekken voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en zorgen voor een goed bereik van de voorschool. Ook dit jaar hebben we weer 200 VVE plekken gerealiseerd.
We hebben leerlingen in de basisschoolleeftijd op maat (taal)ondersteuning geboden.
Het Expertisecentrum Jonge kind (EJK) heeft zorggedragen voor de kwaliteit van de voor- en vroegschool en de ondersteuning voor jongere kinderen.
We hebben ingezet op de verbetering van de zorgstructuur in het onderwijs en de zorgstructuur is samen met het onderwijs (PO, VO en SO/VSO) op maat doorontwikkeld. Dit heeft geresulteerd in de uitbreiding van Schoolzorgondersteuners op alle basisscholen en de verlenging van het project zorgintensief op S(B)O/VSO scholen.
We hebben ingezet op het bestrijden en voorkomen van verzuim bij jongeren. Leerplichtambtenaren hebben verzuimspreekuren gehouden op scholen.
We hebben ingezet op het behalen van een startkwalificatie bij jongeren door samen met het onderwijs te voorkomen dat jongeren de school verlaten. Dit hebben we gedaan door jongeren terug naar school of naar werk te begeleiden. Hierbij zijn RMC medewerkers en leerplichtambtenaren ook op de schoollocatie van het ROC van Twente actief. We hebben samengewerkt met onderwijs en zorg aan projecten binnen de Twentse Belofte.
We hebben jongeren zonder startkwalificatie die een kwetsbare overstap maken van school naar school of van school naar werk gevolgd tot hun 23e levensjaar om vroegtijdig een effectieve samenhangende aanpak in te kunnen zetten en daarmee dure zware zorg te voorkomen en/of vervangen.
Via de 3-jarige pilot Perspectiefjaar hebben we jongeren begeleid in de leeftijdsgroep van 23 tot 27 jaar met een lifecoach om perspectief te bieden op een duurzame plek op de arbeidsmarkt. Het betreft jongeren met problemen op meerdere leefgebieden die door een lifecoach ondersteund worden. We hebben een plan gemaakt om de aanpak van het perspectiefjaar structureel te borgen.
We hebben ons ingezet voor de ontwikkeling van volwassenen door het coördineren en organiseren van activiteiten om taal- en rekenvaardigheden voor volwassenen te bevorderen.
De strategische agenda die we samen met het onderwijs hebben opgesteld (lokale educatieve agenda) voor de periode 2019-2023 is geëvalueerd en er is een nieuw actieplan opgesteld voor het schooljaar 2021-2022. Thema's die hier onder meer aan de orde komen zijn IKC ontwikkeling, aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt, brede talentontwikkeling, zorg voor leerlingen en gezonde school.
Onderwijs achterstandenbeleid (OAB)
De OAB middelen lopen over een periode van vier jaar, in dit geval van 2019 – 2022. Aan het eind van deze periode wordt er afgerekend met het ministerie van OCW. Vanaf 2019 hebben wij aanzienlijk meer middelen toegekend gekregen vanwege twee redenen:
Aangepaste gewichtenregeling, waardoor de verdeling van de middelen anders verdeeld is over de gemeenten.
Uitbreiding van wettelijke taken, per 1 augustus 2020 de uitbreiding naar 16 uur VVE en per 1 januari 2022 het invoeren van een minimum aantal uren VVE coach.
We hebben ons ingezet om onderwijsachterstanden te voorkomen en te bestrijden in de voorschoolse periode en het primair onderwijs. We hebben samen met het onderwijs en voorschool een plan gemaakt om het onderwijsachterstandenbeleid te herijken met oog op de nieuwe wettelijke maatregelen met ingang van 2022.
Leerlingenvervoer
We hebben in 2021 de nieuwe verordening bekostiging leerlingenvervoer en nadere regels vastgesteld. De nieuwe verordening gaat meer uit van het vergroten van de zelfstandigheid in het vervoer. Daarmee wordt het reizen met het openbaar vervoer of fietsen gestimuleerd. Daarnaast kan op grond van de nieuwe verordening meer individueel maatwerk worden verstrekt.
De nieuwe verordening biedt ruimte voor afspraken over leerlingenvervoer tussen de gemeente en het samenwerkingsverband. De nieuwe verordening geeft ruimte om vervoer in te zetten naar een door het onderwijs gecreëerde tussenvoorziening in de regio (zoals de Link, waar een leerling tijdelijk naar toe gaat om schooluitval te voorkomen, ondanks dat het geen formele schoollocatie is.)
De Hengelose verordening is gebaseerd op de landelijke modelverordening. We kennen twee afwijkingen, ten aanzien van het afstandscriterium (4 in plaats van 6 kilometer) en de bekostiging zelfstandig reizen met OV (voor VSO-leerlingen).
Wat zijn we blijven doen?
We zijn het Expertisecentrum Jonge Kind en de voorscholen blijven subsidiëren.
We blijven het Makerfestival van Stichting Tetem subsidiëren.
We voeren onze wettelijke taken uit op het terrein van leerlingvervoer, leerplicht en RMC in afstemming tussen de verschillende afdelingen en het onderwijs.
In overleg met de partners zijn we activiteiten voor volwassenen blijven subsidiëren.
Wat heeft het gekost?
Financiële toelichting
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken(€ 936.000 voordeel)
In 2021 hebben we vanuit de gemeente Enschede corona gerelateerd een extra bijdrage ontvangen voor leerplicht RMC. Daarnaast hebben we in december 2021, ook van de gemeente Enschede, alsnog een extra incidentele subsidie in het kader van de Twentse Belofte ontvangen. Gezamelijk zorgt dit voor een incidenteel voordeel van € 198.000 in 2021. Wij zijn in gesprek met de gemeente Enschede of deze bijdrage meerjarig beschikbaar gesteld gaat worden.
Het onderwijs achterstandenbeleid betreft een afrekenperiode van 4 jaar (2019-2022), welke ook opgenomen is in de SISA verantwoording 2021 (Hoofdstuk 7.4, regeling D8). In 2021 hebben wij € 1.419.000 van de beschikbare middelen niet besteed. Op basis van de concept verantwoording subsidie voorschools verwachten wij een terugvordering van € 421.000. De resterende middelen zijn opgenomen als vooruitontvangen subsidie en beschikbaar gesteld in 2022.
De middelen zijn toegekend vanaf 2019, waarbij wij wisten dat de gemeente extra wettelijke taken diende uit te voeren vanaf 2020 en 2022. Hier hebben wij in de bestedingsbegroting van de middelen rekening mee gehouden, waardoor we in het begin van de afrekenperiode minder hebben uitgegeven.
Na de invoering van de 16 uur VVE in 2020 hebben we samen met de voorschool en het onderwijs de balans opgemaakt van beschikbare middelen, wat heeft geleid tot het plan "herijking gemeentelijk beleidskader OAB". Hier komen nieuwe subsidieaanvragen uit voort met betrekking tot 2022 van de voorschool- en onderwijspartners.
Het voordeel op dit taakveld is met name ontstaan door het niet besteden van onze eigen middelen. Hierbij hebben we een voordeel op de uitgaven van de middelen subsidieuitvoeringsregeling voorschools gerealiseerd van € 378.000. Dit betreft een eindafrekening op basis van de werkelijke bezette peuterplekken. Daarnaast is een voordeel gerealiseerd van € 78.000 op de eigen middelen achterstandsbeleid, welke bestemd zijn voor de Horizon. Vanwege incidenteel hogere inkomsten bij de Horizon, heeft de gemeente minder middelen bij hoeven te leggen.
Vanwege minder uitgevoerde ritten door corona is een voordeel gerealiseerd van € 92.000 op het leerlingenvervoer.