Taakveld 2.1. Verkeer, wegen en water
Wat hebben we bereikt?
We hebben gewerkt aan een veilig, duurzaam en goed bereikbare stad voor bewoners, forenzen en bezoekers over de weg, het spoor en het water. Ook hebben we gewerkt aan een goed onderhouden, schone en veilige openbare ruimte.
Wat hebben we daarvoor gedaan in 2021?
Het college heeft in november het Werkplan Gladheidsbestrijding Hengelo vastgesteld. Dit Werkplan geeft aan hoe en op welke wegen de gladheid wordt bestreden.
In Groot Driene zijn de lichtmasten in de woonstraten en de buurtontsluitingswegen vervangen door slimme en duurzame LED-verlichting. Ook in de Hasseler Es is gestart met grootschalige vervanging van de lichtmasten met duurzame slimme LED-verlichting met bewegingssensor.
In 2021 zijn we gestart met het maken van een nieuw mobiliteitsbeleid voor de hele stad. Deze visie zal het verouderde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan vervangen. We verwachten dat het nieuwe mobilteitsbeleid in 2022 door de gemeenteraad vastgesteld zal worden.
In de ‘Rapportage Bereikbare Binnenstad’ staan concrete maatregelen genoemd voor een bereikbare binnenstad voor de korte en middellange termijn. De volgende maatregelen zijn en worden uitgevoerd;
Er is gestart met het opstellen van nieuw toegangsbeleid voor gemotoriseerd verkeer in de binnenstad. Naar verwachting wordt deze in het tweede kwartaal van 2022 aan het college voorgelegd.
De vervolgactie daarop is om een nieuw toegangssysteem te implementeren. Hiervoor zal krediet aangevraagd moeten worden bij de gemeenteraad.
Ook is een plan opgesteld voor nieuwe bewegwijzering in de binnenstad. De palen met bordjes worden volgend jaar geplaatst.
Voor het project 'herinrichting Deldenerstraat' is het deel vanaf de Bornsestraat - Marskant in 2021 uitgevoerd. Ook is gestart met de reconstructie van de kruising met het Mitchamplein. Tevens is daarmee een start gemaakt met de aanleg van de F35 Bankastraat.
De herinrichting van de Deurningerstraat fase II, vanaf de Oldenzaalsestraat tot aan de rotonde Sloetsweg, is gerealiseerd. Daarmee is de verkeersveiligheid en doorstroming verbeterd. Tegelijk is het rioolstelsel verbeterd door aanleg van de blauwe ader en de afkoppeling van het regenwater.
De raadsmotie voor een verbeterde verkeersveilige Woolderesweg is in 2021 uitgevoerd met de aanleg van vrijliggende fietspaden op de Woolderesweg.
Om de verkeersveiligheid verder te verbeteren is door de minister het Strategsich Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV 2030) gepresenteerd. Onder begeleiding van de provincie en een adviesbureau zijn in 2021 de integrale verkeersveiligheidsanalyses voor een gemeentelijk SPV 2030 gedaan. We verwachten in 2022 het definitief SPV voor Hengelo te kunnen presenteren.
De verkeersveiligheid rondom scholen blijft aandacht vragen. Hier gaat het vooral om verkeersonveilig gedrag van de schoolkinderen en ouders zelf en minder vaak om de weginrichting. Daarom blijven we hier stevig inzetten op educatie en voorlichtingprojecten op scholen. Dit doen we in samenwerking met de provincie, het ROV en Veilig Verkeer Nederland afdeling Hengelo.
Wat zijn we blijven doen?
Wegen, straten en pleinen zijn onderhouden.
Afval is verwijderd, de openbare ruimte is schoon gehouden en gladheid is bestreden.
Wegen, paden en openbare ruimte zijn voorzien van voldoende licht.
Verkeers- en straatnaamborden zijn onderhouden.
Verkeersregelinstallaties en veiligheidssystemen (om de verkeersveiligheid en doorstroming te waarborgen) zijn onderhouden
Daar waar kabels en leidingen vervangen zijn, werden oude tegelverhardingen vervangen.
We hebben verkeersvoorzieningen ontworpen en verkeersadviezen gegeven.
We blijven aandacht houden voor blijvende verduurzaming en vergroening van onze stad.
Wat heeft het gekost?
Financiële toelichting
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (€ 111.000 voordeel)
We hebben meer uitgegeven aan loonkosten en ingehuurd personeel (€ 192.000 nadeel). Dit komt doordat meer focus is gelegd op verkeersveiligheid. Hierdoor is de inzet van een allround bestekvoorbereider, een verkeerskundige en een technisch adviseur verschoven naar dit taakveld. Voor een nadere analyse wordt verwezen naar programma 9.
De werkzaamheden in het kader van de Mobiliteitsvisie zijn dit jaar niet geheel afgerond. Ook op het gebied van “Open Verharding” zijn niet alle werkzaamheden gereed gekomen. Hierdoor hebben we minder uitgegeven. Aan de andere kant zijn we geconfronteerd met hogere lasten van:
elektra, door hogere overheidsheffing;
NEN-inspecties op het gebied van openbare verlichting;
en gladheidsbestrijding door hevige sneeuwval.
Per saldo zijn er lagere lasten (€ 27.000 voordeel).
We hebben hogere dan begrote inkomsten (€ 268.000 voordeel) door nagekomen inkomsten in het kader van de subsidieregeling Duurzaam Veilig, een bijdrage in verrichte werkzaamheden voor Welbions en Plegt/Vos en legesinkomsten van derden t.b.v. hersteld straatwerk.
Overige kleine verschillen worden veroorzaakt door afwijkingen in de kapitaalasten en leiden tot een voordeel op dit taakveld (de betreffende investering is dan nog niet afgerond).
Mutaties Reserve Duurzaam Veilig
De lasten van een aantal verkeersveiligheidsprojecten worden onttrokken uit de Reserve Duurzaam Veilig (€ 122.000). Dit is zichtbaar op programma 9.