Beleid en ontwikkelingen
Beleidskaders
Gemeenten mogen alleen ongebonden belastingen heffen als dit in de gemeentewet is beschreven. Gemeenten hebben de vrijheid om een wettelijk toegestane belasting wel of niet te heffen. De hoogte van de heffing is vrij en wordt door de gemeenteraad bepaald. Dat doet de gemeenteraad door belastingverordeningen vast te stellen, de lokale variant van landelijke wetgeving. Hierin is bepaald van wie wordt geheven, op basis waarvan dit kan en welk tarief hiervoor wordt gevraagd.
Elke soort belasting kent verder zijn eigen specifieke wetgeving, die - niet uitputtend - in de volgende paragraaf wordt genoemd.
Actuele beleidsonderwerpen
De omgevingswet zou in 2023 van kracht worden, deze is uitgesteld naar 1-1-2024 en per die datum in werking getreden. Er zijn geen nieuwe ontwikkelingen in de toegezegde hervorming van het lokaal belastinggebied. De toezegging in het landelijke coalitie van Rutte IV, dat dat gemeenten meer belastingmogelijkheden zouden krijgen, heeft nog geen handen en voeten gekregen.
Een zeer belangrijke ontwikkeling is het Wetsvoorstel matiging proceskostenvergoeding WOZ. Net voor eind 2023 heeft de 1e Kamer met dit wetsvoorstel ingestemd, dat 1-1-2024 in gaat. Door o.a. het verlagen van de vergoedingen in bezwaarafhandelingsprocedures is het voor NCNP-bureaus vanaf die datum veel minder interessant geworden om hun gratis diensten aan inwoners aan te bieden. GBTwente heeft campagne gevoerd om inwoners optimaal ten dienste te zijn bij het indienen van bezwaren.
Na Corona zijn de in die periode gematigde invorderingsrentepercentages inmiddels weer op "normaal niveau".
In 2023 hebben we voor het eerst ervaren, dat inwoners uit overtuiging geen belasting willen betalen. Ze noemen zich autonoom en soeverein en zetten zich af tegen de regels die we met elkaar hebben afgesproken. Ook tegen GBTwente is door een individu proces gevoerd om de basis van belastingheffing te ondergraven. Dit heeft geen financiële gevolgen gehad voor de gemeente.