5.2.3 Economie
Aanspreekpunt bestuurlijk | Wethouder Gerrits |
Aanspreekpunt Ambtelijk | K. Boerighter |
Hoofddoelstelling
Hengelo heeft een sterk economisch profiel met onze maakindustrie, vakmanschap en techniek. Dat blijkt tevens uit de ranglijst Toplocaties 2021 (een coproductie van Bureau Louter en Elsevier Weekblad), waarin gemeenten worden gerangschikt op basis van hun economische prestaties. Hengelo bekleedt de vijftiende positie en is daarmee de hoogst genoteerde Twentse gemeente. Vanuit de gemeente gaan we ons economische profiel de komende jaren verder faciliteren. We koesteren onze zittende ondernemers. Zij zijn belangrijke ambassadeurs voor onze stad. Daarnaast willen we Hengelo als aantrekkelijke vestigingsplaats stevig in de markt zetten. De acquisitie is gericht op aantrekken en behouden van bedrijven en ondernemers die een bijdrage leveren aan onze werkgelegenheid en die ons economisch profiel helpen versterken. En omdat de economie zich niets aantrekt van de gemeentegrenzen, werken wij bij deze opgave samen met onze regionale partners.
De ontwikkeling en transformatie van de binnenstad is van belang voor een vitale en aantrekkelijke stad met een goed vestigingsklimaat. De binnenstad is met onze bedrijventerreinen een belangrijke werkgever. Samen met onze partners werken we aan het Integraal Actieplan voor een vitale Hengelose Binnenstad en dragen we bij aan meer reuring in de stad en minder leegstand.
Financieel overzicht
3 Economie | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 gewijzigd | Rekening 2021 |
---|---|---|---|
Baten | - | - | - |
Lasten | 364 | 365 | 287 |
3.1 Economische ontwikkeling | -364 | -365 | -287 |
Baten | 3.640 | 2.987 | 918 |
Lasten | 3.757 | 3.105 | 1.102 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -117 | -118 | -184 |
Baten | 414 | 149 | 140 |
Lasten | 563 | 566 | 559 |
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen | -149 | -417 | -419 |
Baten | 355 | 273 | 254 |
Lasten | 785 | 825 | 733 |
3.4 Economische promotie | -430 | -552 | -479 |
Saldo 3 Economie | -1.059 | -1.452 | -1.369 |
Relevante beleidsnota’s
Afspraken Regionale Bedrijventerreinen Programmering Twente 2019-2022
Horecavisie (2017)
Detailhandelsvisie (2012)
Kantorenvisie (2012)
Nota Vrijetijdseconomie Hengelo (2011-2021)
Twente Werkt (2014)
Werk maken van werk (2017)
Nota grondbeleid (2017)
Grondprijzennotitie (2022)
Integraal actieplan binnenstad (2017)
Handboek Aantrekkelijke Binnenstad (2020)
Retailanalyse (2021)
Beleidsindicatoren
Werkelijk 2020 | Begroting 2021 | Werkelijk 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|
Aantal bedrijfsbezoeken | 700 | 700 | 700 |
Kengetallen
Werkelijk 2020 | Begroting 2021 | Werkelijk 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|
Het aantal vestigingen van bedrijven (per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar; voor werkelijk 2018 per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-74 jaar ) | 141,4 (2019) | 141,4 (2019) | 146.6 (2020) | |
Functiemenging (de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken) | 56,8% (2019) | 56,8 (2019) | 57,0 (2020) |
Verbonden partijen
Openbaar Lichaam Regionaal Bedrijven Terrein Twente (RBT)
Het RBT heeft tot taak het ontwikkelen, realiseren, exploiteren en beheren van het bedrijventerrein XL, ten tijde van de vaststelling van deze regeling was de bruto grootte ongeveer 180 hectare.
BOSS Twente, Bestuurlijk Overleg sociaaleconomische structuurversterking Twente
De regionale arbeidsmarkt vraagt om samenwerking om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt zo optimaal mogelijk in te richten en om het Twents economisch profiel te helpen versterken. Daarom zitten de veertien colleges over sociaaleconomische structuurversterking bij elkaar in het Bestuurlijk Overleg sociaaleconomische structuurversterking Twente (BOSS Twente). Bovendien levert de Twente Board een belangrijke bijdrage aan de positionering van Twente als vooraanstaande technologische topregio, zowel landelijk als in Europa. Ze faciliteert en versterkt de samenwerking in de regio tussen de overheid (o.a.. de veertien gemeenten), de ondernemers en de onderwijs- en onderzoeksinstellingen. De Agenda voor Twente/Regiodeal Twente en wijze waarop daarin wordt samengewerkt, zijn daarbij richtinggevend. In het Bestuurlijk Werkbedrijf zijn alle belangrijke partners (waaronder gemeenten, onderwijs, UWV en sociale partners) van de regionale arbeidsmarkt vertegenwoordigd. Samen hebben zij een visie op een 'Leven Lang Ontwikkelen' in Twente opgesteld. Daarnaast sturen zij het regionale Mobiliteitsteam bestuurlijk aan en werken ze zo aan een gezonde Twentse arbeidsmarkt met voldoende gekwalificeerd personeel.
Stichting Twenteboard en het bestuurlijk overleg tussen gemeenten.
In de afgelopen raadsperiode is de samenwerking tussen gemeenten vormgegeven in de Regio Twente. Naast basistaken zoals de GGD en Jeugdzorg is ook de samenwerking op het terrein van o.a. verkeer en vervoer, sociaal economische structuurversterking georganiseerd geweest binnen een gemeenschappelijke regeling (apart bestuur). De gemeenten hebben in 2019 gezegd dat dit anders moet – minder bestuurlijke drukte -. Onder de vlag van de Regio zijn de GGD en samenwerking op gebied van Jeugdzorg blijven bestaan. Zoals hiervoor aangegeven is de samenwerking op het terrein van sociaal economische structuurversterking inclusief lobby medio vorig jaar formeel ondergebracht in een Stichting Twenteboard (overheid, onderwijs en ondernemers). Behalve de gemeente Enschede (vaste zetel en eigen stemrecht), rouleren de Twentse gemeenten hierin. Verder hebben vertegenwoordigers van de ondernemers en onderwijsinstellingen zitting in de Twenteboard. De inbreng in de Twenteboard gebeurt via een afstemmingsoverleg tussen gemeenten. In plaats van een apart formeel bestuur (zoals voorheen de Regio Twente) is dit een bestuurlijk overleg dat wordt voorgezeten door de burgemeester van Enschede.