Indicatoren
De indicatoren zijn opgesteld conform het risicomanagement beleid dat in 2023 is vastgesteld.
Indicator | Waarde |
Kaders weerstandsmorgen Incidentele weerstands-capaciteit | Op 1 februari 2023 heeft de gemeenteraad de beleidsnota Integraal risicomanagement en weerstandsvermogen 2023-2027 vastgesteld. Op basis van de beleidsnota beschouwen we als incidentele weerstandscapaciteit: Stand van zaken |
Structurele weerstands-capaciteit | Op basis van de beleidsnota is de structurele weerstandscapaciteit de onbenutte belastingcapaciteit. Stand van zaken |
Benodigde weerstands-capaciteit (* € 1.000) | De benodigde weerstandscapaciteit bepalen we door de geïdentificeerde risico’s uit te drukken in euro’s. Omdat de kans dat alle risico’s zich tegelijkertijd voordoen zeer beperkt is, passen we een zogenaamde Monte Carlo-analyse toe. Bij deze techniek wordt het optreden van de verschillende risico’s in diverse scenario’s vele malen gesimuleerd. Door deze methode hebben we een beeld van de benodigde weerstandscapaciteit in vrijwel alle denkbare scenario’s. Stand van zaken |
Weerstands-vermogen | Op basis van de kaderstelling bestaat de beschikbare weerstandscapaciteit uit de algemene reserve 'sec', onvoorzien incidenteel en de onbenutte belastingcapaciteit. De beschikbare weerstandscapaciteit was eind 2024 € 68.838 (63.343 +91 + 5.404) en neemt af tot € 59.986 eind 2028. De afname is het gevolg van de inzet van de algemene reserve voor m.n. de incidentele dekking van:
Het weerstandsvermogen zijn de middelen en mogelijkheden die de gemeente heeft om onverwachte, niet-begrote kosten of tegenvallende inkomsten te kunnen dekken. Het weerstandsvermogen(weerstandsratio) eind 2024 berekenen we als volgt: Beschikbare weerstandscapaciteit Uit deze berekening volgt een ratio. Om te bepalen of het weerstandsvermogen op het gewenste niveau is, bekijken we in welke waarderingscategorie de ratio valt. We hanteren de waarderingscategorieën zoals hieronder weergegeven: Klasse - Ratio- Betekenis Stand van zaken Eind 2024 is het ratio weerstandsvermogen 2,7. Dit is uitstekend volgens onze eigen beleidsnorm. In vergelijking met de Beleidsbegroting 2025-2028 is dit ratio verslechterd van 3,2 naar 2,7. Dit heeft te maken met een lager beschikbare weerstandscapaciteit en een hoger benodigde weerstandscapaciteit. Ten opzichte van de Beleidsbegroting 2025-2028 was er met name een onttrekking uit de algemene reserve voor de gebiedsontwikkeling van de KMS-locatie en een toevoeging aan de algemene reserve door het positieve resultaat van de 2e Beleidsrapportage 2024. Ten opzichte van de Beleidsbegroting 2025-2028 is de benodigde weerstandscapaciteit nu (€ 3,1 miljoen) hoger. Dit komt met name door het toegenomen risicoprofiel in de grondexploitaties. Het risicoprofiel is toegenomen doordat er drie nieuwe grondexploitaties in 2024 zijn gestart (de Beekstraat en omgeving, Campus Driene en de woonwagenlocaties) ten opzichte van de vorige herziening van de grondexploitaties. Daarnaast is er een nieuw risico toegevoegd die betrekking heeft op de disconteringsvoet (een percentage waarmee verwachte kosten en baten in de toekomst worden teruggerekend naar het basisjaar van het project). Door de inzet van de algemene reserve de komende jaren komt de verwachte ratio weerstandsvermogen eind 2028 uit op 2,3. Dit is nog steeds uitstekend. De afname is het gevolg van de inzet van de algemene reserve als incidenteel dekkingsmiddel voor incidentele lasten (zie hiervoor). |