5.2.9 Bestuur en ondersteuning
Aanspreekpunt bestuurlijk | Burgemeester Schelberg, Wethouder Bruggink en ten Heuw |
Aanspreekpunt Ambtelijk | Jan Eshuis/Gijs Tiebot |
Hoofddoelstelling
Open bestuursstijl
We willen een eigentijdse gemeente zijn; in onze dienstverlening en ook in onze bestuursstijl. De Hengelose inwoners, ondernemers en organisaties staan centraal. We focussen op zaken waar de stad aantoonbaar behoefte aan heeft. Onze bestuursstijl is open en doelgericht. Bij de centrale thema's hebben wij enkele specifieke onderwerpen benoemd waarbij we zijn opgetrokken met onze inwoners om te werken aan de oplossingen voor Hengelo. We hebben daarvoor op diverse onderwerpen het gesprek met elkaar en met de samenleving gezocht om het echt samen te doen. Daarvoor hebben we nieuwe wegen moeten verkennen, omdat we ook in 2021 door de Corona-pandemie nog minder in staat zijn geweest om fysiek samen te komen.
Bestuurlijke samenwerking
Onze bestuursstijl (open en doelgericht) is ook regionaal georiënteerd, primair gericht op de inhoud van de samenwerking. Daarbij zoeken we vervolgens de beste vorm. Dat betekent dat het principe van ‘coalitions of the willing’ voorop blijft staan, waarbij wij groot belang hechten aan het tempo en de slagvaardigheid van de samenwerking. In 2021 heeft besluitvorming over de nieuwe Regio-organisatie plaatsgevonden. In 2022 zullen we invulling geven aan de nieuwe wijze van samenwerken binnen de Regio.
Dienstverlening
In de dienstverlening staat de logica van de Hengeloër staatcentraal. Om dit vorm te geven zijn de leidende motieven ontwikkeld. Er is gestart in verschillende teams om de leidende motieven toe te passen op het werk, zoals bij de teams Klantcontactcentrum en IT-bedrijf. Uit deze sessies komt een vervolg waarmee teams doorlopend bezig blijven. De dienstverlening blijft aan de hand van de leidende motieven voortdurend onderdeel van gesprek dat leidt tot prettige dienstverlening voor inwoners en partners in de stad.
Financieel
Wij streven naar een transparant en betrouwbaar financieel huishoudboekje. Uitgangspunt is een financieel gezonde gemeente met een meerjarig reëel sluitende begroting en voldoende reserves om incidentele tegenvallers op te vangen. We blijven strak sturen op de financiële huishouding van de gemeente. Via de Beleidsrapportages en de Jaarstukken blijven we de gemeenteraad informeren over de belangrijkste afwijkingen op beleidsinhoudelijk en financieel gebied ten opzichte van de begroting. Ook blijven we de tekorten in het sociaal domein evenwichtig en verantwoord aanpakken door uitvoering te geven aan het programma Sociaal domein en het maatregelenpakket.
Financieel overzicht
9 Bestuur en ondersteuning | Begroting 2021 primitief | Begroting 2021 gewijzigd | Rekening 2021 |
---|---|---|---|
Baten | - | - | 295 |
Lasten | 3.823 | 3.820 | 3.385 |
0.1 Bestuur | -3.823 | -3.820 | -3.090 |
Baten | 913 | 998 | 1.182 |
Lasten | 2.567 | 2.906 | 2.976 |
0.2 Burgerzaken | -1.654 | -1.908 | -1.794 |
Baten | - | 1.333 | 1.652 |
Lasten | - | 7.529 | 7.788 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | - | -6.196 | -6.136 |
Baten | 2.106 | 2.792 | 3.904 |
Lasten | 28.854 | 29.728 | 29.639 |
0.4 Ondersteuning organisatie | -26.748 | -26.936 | -25.734 |
Baten | 13.210 | 13.242 | 13.367 |
Lasten | 8.893 | 8.909 | 10.436 |
0.5 Treasury | 4.317 | 4.333 | 2.931 |
Baten | 11.091 | 11.176 | 11.181 |
Lasten | 800 | 930 | 980 |
0.61 OZB woningen | 10.291 | 10.246 | 10.201 |
Baten | 13.279 | 13.170 | 13.304 |
Lasten | 99 | 99 | 99 |
0.62 OZB niet-woningen | 13.180 | 13.071 | 13.205 |
Baten | 1.799 | 1.549 | 1.456 |
Lasten | 53 | 53 | 53 |
0.63 Parkeerbelasting | 1.746 | 1.496 | 1.403 |
Baten | 837 | 797 | 699 |
Lasten | 31 | 31 | 31 |
0.64 Belastingen Overig | 806 | 766 | 668 |
Baten | 150.075 | 160.967 | 162.443 |
Lasten | - | - | - |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 150.075 | 160.967 | 162.443 |
Baten | 462 | 482 | 1.165 |
Lasten | 3.464 | 2.432 | 1.946 |
0.8 Overige baten en lasten | -3.002 | -1.950 | -781 |
Baten | - | - | - |
Lasten | - | - | 562 |
0.9 Vennootschapsbelasting | - | - | -562 |
Onttrekkingen aan reserves | 5.453 | 28.003 | 38.368 |
Toevoegingen aan reserves | 4.189 | 12.420 | 42.159 |
0.10 Mutaties reserves | 1.265 | 15.583 | -3.791 |
Baten | - | - | - |
Lasten | - | - | - |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | - | - | - |
Saldo 9 Bestuur en ondersteuning | 146.450 | 165.654 | 148.961 |
Relevante beleidsnota’s
Beleidsnota Integraal risicomanagement en weerstandsvermogen 2018-2022
Beleidsregels publieke taak leningen en garanties gemeente Hengelo 2021
Beleidsindicatoren
Werkelijk 2020 | Begroting 2021 | Werkelijk 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|
Percentage inwoners dat (heel) veel vertrouwen heeft in de wijze waarop de gemeente wordt bestuurd (%) | nvt | 23,6% (2021) | 23,6% (2021) | 25% |
Kengetallen
Werkelijk 2020 | Begroting 2021 | Werkelijk 2021 | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|---|
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | 8,44 | 8,50 | 8,62 | |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | 7,43 | 8,02 | 8,40 | |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | 689,17 | 721 | 709,30 | |
Overhead (percentage van de totale lasten) | 9,18% | 8,62% | 7,76% | |
Externe inhuur (percentage van totale loonsom + kosten externen) | 12,46% | 1,86% | 12,67% | |
Gemiddelde WOZ-waarde | € 201.000 (2020) | € 186.000 ( 2019) | € 221.000 (2021) | |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | € 705 (2020) | € 705 (2020) | € 755 (2021) | |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | € 729 (2020) | € 729 (2020) | € 795 (2021) |
Verbonden partijen
Openbaar Lichaam Gezondheid (GGD/OZJT/VTT/Kennispunt Twente als gast)
Recreatieschap Twente
Stichting Twenteboard en Twente Board Development BV.
Bestuurlijk Overleg Sociaal Economische Structuurversterking (BOSS) Twente
Diverse coalitions of the willing, waar overeenkomsten onder liggen: Mobiliteit, Milieu duurzaamheid & Afval, Twenteraad, ICT platform en Twentse Kracht.
In dit programma is vooral de bestuurlijke dimensie van de samenwerking aan de orde, verwoord in de doelstellingen van taakveld 0.1 Bestuur. De inhoudelijke onderdelen van deze verbonden partijen komen in de desbetreffende inhoudelijke programma’s terug. Dit geldt niet voor het GBTwente. Deze samenwerking wordt in dit hoofdstuk onder taakveld 0.61 t/m0.64 belicht.
Deze bedrijfsvoeringsonderdelen zijn voorbeelden van regionale samenwerking op de bedrijfsvoering met als doelstellingen de 3K’s, verhoging kwaliteit, vermindering kosten en kwetsbaarheid.