Wegen
Volumes
Cementbeton | 137.945 | M2 |
Dicht asfaltbeton | 1.944.479 | M2 |
Elementen | 2.780.244 | M2 |
Halfverharding | 178.628 | M2 |
Overige | 29.937 | M2 |
Totaal | 5.071.233 | M2 |
Waaronder | ||
Fietspad | 363.385 | M2 |
Rijbanen | 2.690.567 | M2 |
Voetpad | 1.206.880 | M2 |
Grote projecten en ontwikkelingen; wat hebben we gedaan
De Bankastraat is in 2024 volledig weer vrijgegeven voor verkeer. Conform Mobiliteitsplan 2040 is het een 30 km/u straat geworden. De F35 is met het doorgetrokken en daarmee is de F35 voor een groot gedeelte aaneengesloten. De laatste hand wordt gelegd aan het afronden van vergroenen van de straat. Begin 2025 zijn ook deze werkzaamheden afgerond.
De herinrichting van winkelcentrum Groot Driene is in 2024 verder gevorderd. Nadat de rotonde bij de Staringstraat is afgerond, is ook de rotonde op de hoek PC Hooftlaan-Laan van Driene ver gevorderd. De aanleg is mede mogelijk gemaakt door subsidie van de Provincie Overijssel.
Andere noemenswaardige projecten zijn Isaac da Costrastraat, Keppelhoutpad, Voorbergstraat en Wijinksweg. Deze zijn ook in 2024 gerealiseerd.
Wat ook opvalt is dat door boomworteldruk en vorstschade meerdere reparaties zijn uitgevoerd aan verhardingen. Ook zijn meer beton- en voegafdichtingskosten gemaakt dan gebruikelijk. Deze herstelwerkzaamheden zijn omvangrijker en nemen toe de afgelopen jaren en de verwachting is dat deze herstelwerkzaamheden de komende jaren toenemen.
Financiën:
Investeringsbedragen zijn via de Zomernota vastgesteld om ook in wegen en trottoirs te investeren. Verhardingen worden hiermee vervangen door (her)nieuw(d)e bestratingen of asfaltconstructies. Jaarlijks worden de middelen bijgesteld door middel van de afgesproken systematiek van onderhoud kapitaalgoederen. Daarmee wordt jaarlijks voor de vervangingen van de wegen gereserveerd. De budgetten zijn normaliter voldoende om de wegen te blijven laten voldoen aan de landelijke CROW richtlijnen. Echter, de prijzen zijn gestaag blijven stijgen voor zowel materiaal en uitvoering. Niet alleen werden hiermee meerkosten gemaakt, ook vertraging van leveranties en uitvoering is aan de orde. De arbeidsmarkt voor uitvoerend personeel is krap waardoor de uitvoering onder spanning staat. Bovendien is veel tijd en inzet gegaan naar de blow-out Diamantstraat-Haaksbergenstraat. Deze calamiteit vergde acute aandacht en veel tijd om de veiligheid van verkeer weer te herstellen. Ook mede hierdoor zijn niet alle vervangingen uitgevoerd.
De budgetten zijn :
Wegen, Verkeer en Vervoer1 | Bedrag begroot saldo | Bedrag werkelijk saldo | Bedrag restant saldo |
---|---|---|---|
Inzet personeel | 1.035.800 | 1.159.342 | -123.542 |
Kapitaallasten * | 715.893 | 681.180 | 34.713 |
Overige lasten (onderhoud, exploitatie, diensten) | 8.192.869 | 8.451.227 | -258.358 |
Overige baten * | -393.380 | -503.309 | 109.929 |
9.551.182 | 9.788.440 | -237.258 |
- Onderdelen gemarkeerd met * behoren weliswaar niet tot de scope van deze paragraaf, maar zijn om wille van de volledigheid hier toch zichtbaar gemaakt.