Wegen
Volumes
Cementbeton | 139.739 | M2 |
Dicht asfaltbeton | 1.949.118 | M2 |
Elementen | 2.786.475 | M2 |
Halfverharding | 179.004 | M2 |
Overige | 32.584 | M2 |
Totaal | 5.086.920 | M2 |
Waaronder | ||
Fietspad | 362.765 | M2 |
Rijbanen | 2.704.726 | M2 |
Voetpad | 1.220.717 | M2 |
Grote projecten en ontwikkelingen; wat hebben we gedaan.
Na een participatietraject met bewoners stemde de raad in 2023 in met het nieuwe ontwerp van de Bankastraat. In 2023 is gestart met het veiliger en groener maken van de straat. De maximale snelheid gaat naar 30 kilometer per uur, in overeenstemming met het Mobiliteitsplan 2040. Langs de straat wordt de F35 doorgetrokken, het laatste lange stuk van de F35 wat in Hengelo nog ontbreekt. Gestart eind 23
Er zijn maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren in 30 kilometer per uur zone woonstraten, zoals de Industriestraat en Landmansweg.
De herinrichting van winkelcentrum Groot Driene is in 2023 gestart. Onderdeel van deze herinrichting is ook het verbeteren van de verkeersveiligheid rondom het winkelcentrum. We passen daarvoor de rotonde bij de Staringstraat aan. Als deze werkzaamheden zijn afgerond leggen we een nieuwe rotonde aan op de hoek PC Hooftlaan-Laan van Driene. Hiervoor heeft de Provincie Overijssel subsidie toegekend. De uitvoering hiervan volgt in 2024.
Financiën:
Via de Zomernota zijn investeringsbedragen vastgesteld om ook in wegen en trottoirs te investeren. Hiermee worden verhardingen vervangen door nieuwe bestratingen of een nieuwe asfaltconstructie. De middelen zullen jaarlijks bijgesteld worden middels de afgesproken systematiek van onderhoud kapitaalgoederen. Er wordt voor de vervangingen van de wegen nu jaarlijks gereserveerd. De budgetten zijn normaliter voldoende om de wegen te blijven laten voldoen aan de landelijke CROW richtlijnen. Echter, het afgelopen jaar zijn de brandstof- en materiaalskosten sterk toegenomen. Dit als gevolg van flink stijgende energieprijzen en de schaarste van materiaal. Niet alleen hebben wij te maken gehad met meerkosten, wij hebben ook te maken gehad met vertragingen in leveranties van materiaal waardoor niet alle vervangingen zijn uitgevoerd. Daarnaast zagen wij ook dat door krapte op de arbeidsmarkt de personeelskosten toenemen. Al met al zijn de kosten sterk toegenomen en de verwachting is dat dit nog voortduurt.
De budgetten zijn :
Wegen, Verkeer en Vervoer | Bedrag begroot saldo | Bedrag werkelijk saldo | Bedrag restant saldo |
---|---|---|---|
Salarissen en sociale lasten | 964.551 | 1.176.091 | -211.540 |
Kapitaallasten1 | 644.123 | 614.014 | 30.109 |
Exploitatie-en onderhoud | 6.889.129 | 7.120.086 | -230.957 |
8.497.803 | 8.910.191 | -412.388 |
- Het onderdeel 'kapitaallasten' in de cijfermatige overzichten behoort weliswaar niet tot de scope van deze paragraaf, maar is om wille van de volledigheid hier toch zichtbaar gemaakt.