Wegen

Volumes

Cementbeton

139.739

M2

Dicht asfaltbeton

1.949.118

M2

Elementen

2.786.475

M2

Halfverharding

179.004

M2

Overige

32.584

M2

Totaal

5.086.920

M2

Waaronder

Fietspad

362.765

M2

Rijbanen

2.704.726

M2

Voetpad

1.220.717

M2

Grote projecten en ontwikkelingen; wat hebben we gedaan.

  • Na een participatietraject met bewoners stemde de raad in 2023 in met het nieuwe ontwerp van de Bankastraat. In 2023 is gestart met het veiliger en groener maken van de straat. De maximale snelheid gaat naar 30 kilometer per uur, in overeenstemming met het Mobiliteitsplan 2040. Langs de straat wordt de F35 doorgetrokken, het laatste lange stuk van de F35 wat in Hengelo nog ontbreekt. Gestart eind 23

  • Er zijn maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren in 30 kilometer per uur zone woonstraten, zoals de Industriestraat en Landmansweg.

  • De herinrichting van winkelcentrum Groot Driene is in 2023 gestart. Onderdeel van deze herinrichting is ook het verbeteren van de verkeersveiligheid rondom het winkelcentrum. We passen daarvoor de rotonde bij de Staringstraat aan. Als deze werkzaamheden zijn afgerond leggen we een nieuwe rotonde aan op de hoek PC Hooftlaan-Laan van Driene. Hiervoor heeft de Provincie Overijssel subsidie toegekend. De uitvoering hiervan volgt in 2024.

Financiën:
Via de Zomernota zijn investeringsbedragen vastgesteld om ook in wegen en trottoirs te investeren. Hiermee worden verhardingen vervangen door nieuwe bestratingen of een nieuwe asfaltconstructie. De middelen zullen jaarlijks bijgesteld worden middels de afgesproken systematiek van onderhoud kapitaalgoederen. Er wordt voor de vervangingen van de wegen nu jaarlijks gereserveerd. De budgetten zijn normaliter voldoende om de wegen te blijven laten voldoen aan de landelijke CROW richtlijnen. Echter, het afgelopen jaar zijn de brandstof- en materiaalskosten sterk toegenomen. Dit als gevolg van flink stijgende energieprijzen en de schaarste van materiaal. Niet alleen hebben wij te maken gehad met meerkosten, wij hebben ook te maken gehad met vertragingen in leveranties van materiaal waardoor niet alle vervangingen zijn uitgevoerd. Daarnaast zagen wij ook dat door krapte op de arbeidsmarkt de personeelskosten toenemen. Al met al zijn de kosten sterk toegenomen en de verwachting is dat dit nog voortduurt.

De budgetten zijn :  

Wegen, Verkeer en Vervoer

Bedrag begroot saldo

Bedrag werkelijk saldo

Bedrag restant saldo

Salarissen en sociale lasten

964.551

1.176.091

-211.540

Kapitaallasten1

644.123

614.014

30.109

Exploitatie-en onderhoud

6.889.129

7.120.086

-230.957

8.497.803

8.910.191

-412.388

  1. Het onderdeel 'kapitaallasten' in de cijfermatige overzichten behoort weliswaar niet tot de scope van deze paragraaf, maar is om wille van de volledigheid hier toch zichtbaar gemaakt.

Stel uw jaarverslag zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd