Overzicht op hoofdlijnen van diverse heffingen
In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de belastingbaten (zonder referentie aan de hiermee samenhangende lasten) en in de baten van de bestemmingsheffingen (met referentie aan de hiermee samenhangende lasten en kostendekkendheid).
De gemeentelijke belastingen en retributies die in 2024 in Hengelo werden geheven zijn:
Belastingen | Retributies / bestemmingsheffingen |
---|---|
Onroerende zaakbelasting | Afvalstoffenheffing |
Parkeerbelasting | Rioolheffing |
Precariobelasting | Omgevingsvergunningen |
Toeristenbelasting | Overige leges en rechten |
Hondenbelasting | Begraafrechten |
Havengelden | |
Markgelden | |
Bijdrage Bedrijven Investeringszone |
Hengelo heft geen forensenbelasting en geen reclamebelasting.
Er zijn wel reclame inkomsten. Deze zijn gebaseerd op afgesloten overeenkomsten met ondernemers en daardoor in formele zin geen belasting.
Belastingen ten gunste van de algemene middelen
Onroerende zaakbelasting
De onroerende-zaakbelasting (ozb) is gebaseerd op art. 220 van de gemeentewet. Deze belasting levert 90% van het totaal van ongebonden belastingen in onze gemeente op. Het is een tijdstipbelasting. Degene die het onroerend goed in bezit had op 1 januari 2024 betaalt voor het hele jaar. Bij verkoop van het onroerend goed wordt belasting verrekend door makelaar en notaris. We onderscheiden woningen en niet-woningen. Alleen bij niet-woningen geldt een gebruikerstarief.
De basis voor de heffing in 2024 is de WOZ-waarde per 1-1-2023, de waarde peildatum. Deze waarde wordt bepaald door de kenmerken van een onroerend goed (bouwjaar, onderhoudsstatus, ligging etc.) af te leiden van vergelijkbaar onroerend goed, dat in de periode rond de peildatum is verkocht. Daarmee benadert de WOZ-waarde de marktwaarde op dat moment. De gemeente stelt zelf de hoogte van de te ontvangen belasting in euro's vast. In Hengelo is het gebruikelijk om de hogere kosten van de gemeentelijke organisatie (loon- en prijsinflatie) door te rekenen in de OZB. Als de WOZ-waarden op peildatum zijn gestegen, verlaagt de gemeente de tarieven in dezelfde verhouding om netto niet meer of minder dan het beoogde bedrag te kunnen innen. Bij gedaalde WOZ-waarden geldt het omgekeerde.
In 2024 was de toegepaste inflatoire verhoging 8,9%. Daarnaast is in het tarief een bedrag van € 180.000 opgenomen als vergoeding van de extra proceskosten, die de gemeente voor haar rekening krijgt, omdat inwoners hun opdrachten om bezwaar te maken bij NCNP-bedrijven onderbrengen.
Na afloop van het jaar was bij belastingeigenaren woningen per saldo 0,2% (€ 28.000) meer gerealiseerd dan begroot. Deze afwijking valt binnen de marge die we moeten toestaan vanwege de nooit 100% voorspelbare waarde en aantal woningen. Dit verschil is volledig veroorzaakt door mutaties van WOZ-waarden na het moment van de tarief bepaling, begin september 2023. Bij de niet-woningen kunnen wijzigingen in het pandenbestand of de waarde ervan grote verschillen veroorzaken, omdat de aanslagen qua bedrag hoog zijn ten opzichte van woningen.
Overige belastingen
De overige belastingen laten geen bijzonderheden zien.
Bestemmingsheffingen
Afvalstoffenheffing
Met de afvalstoffenheffing bekostigen we de inzameling van het huishoudelijk afval. De basis voor de heffing ligt in artikel 229 van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer. De belastingplichtige is de gebruiker van een perceel. We kennen gedifferentieerde tarieven voor verschillende soorten afval en betalen voor de het aantal keren dat afval in een minicontainer of ondergrondse container wordt aangeboden. Daarnaast hanteren we het principe van omgekeerd inzamelen: restafval wordt naar verzamelcontainers gebracht. Voor lasten die niet per inwoner kunnen worden bepaald geldt een vast tarief.
De heffing is ten opzicht van de raming € 155.000 hoger. In zijn totaliteit is de afvalbegroting ook voordelig afgesloten. Zie beleidsprogramma 5.2.7, taakveld 7.3, voor een toelichting op het gehele taakveld.
Afvalstoffenheffing | lasten taakveld | over head | BTW | totale lasten | heffing | overige baten | totale baten | K.dek. Heid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7.3 Afval | 10.020 | 166 | 1.630 | 11.816 | 9.391 | 2.366 | 11.757 | |
6.3 Inkomensregelingen | - | -516 | -516 | |||||
0.5 Treasury (dividend) | 575 | 575 | ||||||
Totaal / kostendekkendheid | 10.020 | 166 | 1.630 | 11.816 | 8.875 | 2.941 | 11.816 | 100% |
Rioolheffing
Met de rioolheffing betalen we allen samen de kosten van het onderhoud en de vervanging van het gemeentelijke rioleringsstelsel en de maatregelen die we nemen om hemelwater af te voeren en de grondwaterstand te beheersen. De gebruiker van een perceel betaalt een vast bedrag per eenheid van 500 m3 waterverbruik. Aangevoerd water wordt gezien als equivalent van geloosd afvalwater.
De wettelijke basis is artikel 228 van de Gemeentewet.
De heffing is € 182.000 meer dan begroot. Dit heeft volledig betrekking op een heffing die betrekking heeft op voorgaande jaren.
Rioolheffing | lasten taakveld | over head | BTW | totale lasten | heffing | overige baten | totale baten | K.dek. Heid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7.2 Riolering | 9.350 | 265 | 1.391 | 11.006 | 11.791 | 2 | 11.793 | |
6.3 Inkomensregelingen | - | -720 | -720 | |||||
Totaal / kostendekkendheid | 9.350 | 265 | 1.391 | 11.006 | 11.071 | 2 | 11.073 | 101% |
Leges
De leges zijn in de tarieventabel van legesverordening ingedeeld in drie hoofdstukken:
Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening;
Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet;
Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn.
Vooral hoofdstuk 2 van de tarieventabel is gewijzigd; dit als gevolg van de per 1 januari 2024 ingevoerde Omgevingswet.
Op grond van artikel 229b van de Gemeentewet mag de Legesverordening als geheel maximaal kostendekkend zijn. Niet elk product zal afzonderlijk op kostendekkendheid worden beoordeeld, omdat dit onredelijk veel administratieve inspanning zou vergen. De kostendekkendheid wordt beoordeeld per samenhangende groep van diensten (een hoofdstuk in de verordening). Dit betekent dat, binnen één hoofdstuk, een laag tarief op de ene dienst mag worden goedgemaakt door een hoog tarief op een andere dienst. Daarnaast kan bij de tariefstelling uitdrukking worden gegeven aan het profijtbeginsel: wie voordeel geniet, betaalt.
Voor een aantal tarieven binnen hoofdstuk 1 geldt dat deze door het rijk zijn gemaximeerd: paspoorten, rijbewijzen, kansspelen en wet bescherming persoonsgegevens.
Leges | lasten taakveld | over head | BTW | totale lasten | heffing | overige baten | totale baten | K.dek. Heid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0.2 Burgerzaken | 994 | 677 | 13 | 1.684 | 1.911 | -815 | 1.096 | |
Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening: | 994 | 677 | 13 | 1.684 | 1.911 | -815 | 1.096 | 65% |
8.3 Wonen en bouwen | 1.832 | 1.304 | 21 | 3.157 | 2.614 | 16 | 2.630 | |
Hoofdstuk 2 Omgevingsvergunning | 1.832 | 1.304 | 21 | 3.157 | 2.614 | 16 | 2.630 | 83% |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 466 | 469 | 935 | 39 | 4 | 43 | ||
Hoofdstuk 3 Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn | 466 | 469 | - | 935 | 39 | 4 | 43 | 5% |
Overige retributies
Voor een aantal heffingen van minder grote omvang volstaan we met de weergave van de kostendekkendheid.
Begraafrechten | lasten taakveld | over head | BTW | totale lasten | heffing | overige baten | totale baten | K.dek. Heid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 896 | 896 | 607 | 607 | ||||
6.3 Inkomensregelingen | - | -3 | -3 | |||||
Totaal / kostendekkendheid | 896 | - | - | 896 | 604 | - | 604 | 67% |
Havengelden | lasten taakveld | over head | BTW | totale lasten | heffing | overige baten | totale baten | K.dek. Heid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.4 Economische havens en waterwegen | 726 | 220 | 946 | 457 | 222 | 679 | ||
Totaal / kostendekkendheid | 726 | 220 | - | 946 | 457 | 222 | 679 | 72% |
Markt | lasten taakveld | over head | BTW | totale lasten | heffing | overige baten | totale baten | K.dek. Heid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 199 | 71 | 2 | 272 | 86 | 26 | 112 | |
Totaal / kostendekkendheid | 199 | 71 | 2 | 272 | 86 | 26 | 112 | 41% |
BIZ | lasten taakveld | over head | BTW | totale lasten | heffing | overige baten | totale baten | K.dek. Heid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 172 | 172 | 187 | 187 | ||||
Totaal / kostendekkendheid | 172 | - | - | 172 | 187 | - | 187 | 109% |
Naheffingsaanslag parkeren | lasten taakveld | over head | BTW | totale lasten | heffing | overige baten | totale baten | K.dek. Heid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
0.63 Parkeerbelastingen | 350 | 170 | 520 | 240 | 240 | |||
Totaal / kostendekkendheid | 350 | 170 | - | 520 | 240 | - | 240 | 46% |
Rioolaansluitrecht | lasten taakveld | over head | BTW | totale lasten | heffing | overige baten | totale baten | K.dek. Heid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7.2 Riolering | 87 | 18 | 105 | 74 | 74 | |||
Totaal / kostendekkendheid | 87 | - | 18 | 105 | 74 | - | 74 | 70% |