Overzicht op hoofdlijnen van diverse heffingen

In deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de belastingbaten (zonder referentie aan de hiermee samenhangende lasten) en in de baten van de bestemmingsheffingen (met referentie aan de hiermee samenhangende lasten en kostendekkendheid).

De gemeentelijke belastingen en retributies die in 2024 in Hengelo werden geheven zijn:

Belastingen

Retributies / bestemmingsheffingen

Onroerende zaakbelasting

Afvalstoffenheffing

Parkeerbelasting

Rioolheffing

Precariobelasting

Omgevingsvergunningen

Toeristenbelasting

Overige leges en rechten

Hondenbelasting

Begraafrechten

Havengelden

Markgelden

Bijdrage Bedrijven Investeringszone

Hengelo heft geen forensenbelasting en geen reclamebelasting.
Er zijn wel reclame inkomsten. Deze zijn gebaseerd op afgesloten overeenkomsten met ondernemers en daardoor in formele zin geen belasting.

Belastingen ten gunste van de algemene middelen

Onroerende zaakbelasting
De onroerende-zaakbelasting (ozb) is gebaseerd op art. 220 van de gemeentewet. Deze belasting levert 90% van het totaal van ongebonden belastingen in onze gemeente op. Het is een tijdstipbelasting. Degene die het onroerend goed in bezit had op 1 januari 2024 betaalt voor het hele jaar. Bij verkoop van het onroerend goed wordt belasting verrekend door makelaar en notaris. We onderscheiden woningen en niet-woningen. Alleen bij niet-woningen geldt een gebruikerstarief.

De basis voor de heffing in 2024 is de WOZ-waarde per 1-1-2023, de waarde peildatum. Deze waarde wordt bepaald door de kenmerken van een onroerend goed (bouwjaar, onderhoudsstatus, ligging etc.) af te leiden van vergelijkbaar onroerend goed, dat in de periode rond de peildatum is verkocht. Daarmee benadert de WOZ-waarde de marktwaarde op dat moment. De gemeente stelt zelf de hoogte van de te ontvangen belasting in euro's vast. In Hengelo is het gebruikelijk om de hogere kosten van de gemeentelijke organisatie (loon- en prijsinflatie) door te rekenen in de OZB. Als de WOZ-waarden op peildatum zijn gestegen, verlaagt de gemeente de tarieven in dezelfde verhouding om netto niet meer of minder dan het beoogde bedrag te kunnen innen. Bij gedaalde WOZ-waarden geldt het omgekeerde.

In 2024 was de toegepaste inflatoire verhoging 8,9%. Daarnaast is in het tarief een bedrag van € 180.000 opgenomen als vergoeding van de extra proceskosten, die de gemeente voor haar rekening krijgt, omdat inwoners hun opdrachten om bezwaar te maken bij NCNP-bedrijven onderbrengen.

Na afloop van het jaar was bij belastingeigenaren woningen per saldo 0,2% (€ 28.000) meer gerealiseerd dan begroot. Deze afwijking valt binnen de marge die we moeten toestaan vanwege de nooit 100% voorspelbare waarde en aantal woningen. Dit verschil is volledig veroorzaakt door mutaties van WOZ-waarden na het moment van de tarief bepaling, begin september 2023. Bij de niet-woningen kunnen wijzigingen in het pandenbestand of de waarde ervan grote verschillen veroorzaken, omdat de aanslagen qua bedrag hoog zijn ten opzichte van woningen.

Overige belastingen
De overige belastingen laten geen bijzonderheden zien.

Bestemmingsheffingen

Afvalstoffenheffing
Met de afvalstoffenheffing bekostigen we de inzameling van het huishoudelijk afval. De basis voor de heffing ligt in artikel 229 van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer. De belastingplichtige is de gebruiker van een perceel. We kennen gedifferentieerde tarieven voor verschillende soorten afval en betalen voor de het aantal keren dat afval in een minicontainer of ondergrondse container wordt aangeboden. Daarnaast hanteren we het principe van omgekeerd inzamelen: restafval wordt naar verzamelcontainers gebracht. Voor lasten die niet per inwoner kunnen worden bepaald geldt een vast tarief.

De heffing is ten opzicht van de raming € 155.000 hoger. In zijn totaliteit is de afvalbegroting ook voordelig afgesloten. Zie beleidsprogramma 5.2.7, taakveld 7.3, voor een toelichting op het gehele taakveld.

Afvalstoffenheffing

lasten taakveld

over head

BTW

totale lasten

heffing

overige baten

totale baten

K.dek. Heid

7.3 Afval

10.020

166

1.630

11.816

9.391

2.366

11.757

6.3 Inkomensregelingen

-

-516

-516

0.5 Treasury (dividend)

575

575

Totaal / kostendekkendheid

10.020

166

1.630

11.816

8.875

2.941

11.816

100%

Rioolheffing
Met de rioolheffing betalen we allen samen de kosten van het onderhoud en de vervanging van het gemeentelijke rioleringsstelsel en de maatregelen die we nemen om hemelwater af te voeren en de grondwaterstand te beheersen. De gebruiker van een perceel betaalt een vast bedrag per eenheid van 500 m3 waterverbruik. Aangevoerd water wordt gezien als equivalent van geloosd afvalwater.
De wettelijke basis is artikel 228 van de Gemeentewet.

De heffing is € 182.000 meer dan begroot. Dit heeft volledig betrekking op een heffing die betrekking heeft op voorgaande jaren.

Rioolheffing

lasten taakveld

over head

BTW

totale lasten

heffing

overige baten

totale baten

K.dek. Heid

7.2 Riolering

9.350

265

1.391

11.006

11.791

2

11.793

6.3 Inkomensregelingen

-

-720

-720

Totaal / kostendekkendheid

9.350

265

1.391

11.006

11.071

2

11.073

101%

Leges
De leges zijn in de tarieventabel van legesverordening ingedeeld in drie hoofdstukken:

  • Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening;

  • Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet;

  • Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn.

Vooral hoofdstuk 2 van de tarieventabel is gewijzigd; dit als gevolg van de per 1 januari 2024 ingevoerde Omgevingswet.

Op grond van artikel 229b van de Gemeentewet mag de Legesverordening als geheel maximaal kostendekkend zijn. Niet elk product zal afzonderlijk op kostendekkendheid worden beoordeeld, omdat dit onredelijk veel administratieve inspanning zou vergen. De kostendekkendheid wordt beoordeeld per samenhangende groep van diensten (een hoofdstuk in de verordening). Dit betekent dat, binnen één hoofdstuk, een laag tarief op de ene dienst mag worden goedgemaakt door een hoog tarief op een andere dienst. Daarnaast kan bij de tariefstelling uitdrukking worden gegeven aan het profijtbeginsel: wie voordeel geniet, betaalt.

Voor een aantal tarieven binnen hoofdstuk 1 geldt dat deze door het rijk zijn gemaximeerd: paspoorten, rijbewijzen, kansspelen en wet bescherming persoonsgegevens.

Leges

lasten taakveld

over head

BTW

totale lasten

heffing

overige baten

totale baten

K.dek. Heid

0.2 Burgerzaken

994

677

13

1.684

1.911

-815

1.096

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening:

994

677

13

1.684

1.911

-815

1.096

65%

8.3 Wonen en bouwen

1.832

1.304

21

3.157

2.614

16

2.630

Hoofdstuk 2 Omgevingsvergunning

1.832

1.304

21

3.157

2.614

16

2.630

83%

1.2 Openbare orde en veiligheid

466

469

935

39

4

43

Hoofdstuk 3 Dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

466

469

-

935

39

4

43

5%

Overige retributies
Voor een aantal heffingen van minder grote omvang volstaan we met de weergave van de kostendekkendheid.

Begraafrechten

lasten taakveld

over head

BTW

totale lasten

heffing

overige baten

totale baten

K.dek. Heid

7.5 Begraafplaatsen en crematoria

896

896

607

607

6.3 Inkomensregelingen

-

-3

-3

Totaal / kostendekkendheid

896

-

-

896

604

-

604

67%

Havengelden

lasten taakveld

over head

BTW

totale lasten

heffing

overige baten

totale baten

K.dek. Heid

2.4 Economische havens en waterwegen

726

220

946

457

222

679

Totaal / kostendekkendheid

726

220

-

946

457

222

679

72%

Markt

lasten taakveld

over head

BTW

totale lasten

heffing

overige baten

totale baten

K.dek. Heid

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

199

71

2

272

86

26

112

Totaal / kostendekkendheid

199

71

2

272

86

26

112

41%

BIZ

lasten taakveld

over head

BTW

totale lasten

heffing

overige baten

totale baten

K.dek. Heid

3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

172

172

187

187

Totaal / kostendekkendheid

172

-

-

172

187

-

187

109%

Naheffingsaanslag parkeren

lasten taakveld

over head

BTW

totale lasten

heffing

overige baten

totale baten

K.dek. Heid

0.63 Parkeerbelastingen

350

170

520

240

240

Totaal / kostendekkendheid

350

170

-

520

240

-

240

46%

Rioolaansluitrecht

lasten taakveld

over head

BTW

totale lasten

heffing

overige baten

totale baten

K.dek. Heid

7.2 Riolering

87

18

105

74

74

Totaal / kostendekkendheid

87

-

18

105

74

-

74

70%

Stel uw jaarverslag zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd